Avreisen til NARE 1976/77, klar for å fly til Buenos Aires via London, og så til Port Stanley på Falklandsøene, der de gikk omborp på Polarsirkel 2. eller 3.1.1977. Den norske antarktisekspedisjonen i 76/77 var første gang siden 1960 at Norge sendte antarktiskspedisjon med eget fartøy. På bildet de ulike forskerene som deltok.
De fire nærmeste bak Tore Gjelsvik og Olav Orheim er fra venstre: Torgny Vinje, Lauritz Sømme, Hans Olav Torsen, og Arne Foldvik.
Norway Station, tredje året. Fimbuls bemanning var nå redusert til 9 personer. Nytt beltekjøretøy kalt muskeg, som ble overtatt fra støtteving 7070.To år uten sykdom eller uhell var bakgrunnen for at NPs ledelse lot de 9 overvintrerne være uten legetilsyn siste året. Hovedoppgaven for den reduserte ekspedisjonen
var å videreføre hele det meteorologiske programmet, men også målinger og observasjoner av ozon, sydlys, jordmagnetisme og snøakkumulasjon ble tilfredsstillende ivaretatt.
Norway Station, tredje året. Fimbuls bemanning var nå redusert til 9 personer. Nytt beltekjøretøy kalt muskeg, som ble overtatt fra støtteving 7070.To år uten sykdom eller uhell var bakgrunnen for at NPs ledelse lot de 9 overvintrerne være uten legetilsyn siste året. Hovedoppgaven for den reduserte ekspedisjonen
var å videreføre hele det meteorologiske programmet, men også målinger og observasjoner av ozon, sydlys, jordmagnetisme og snøakkumulasjon ble tilfredsstillende ivaretatt.
Norway Station, tredje året. Fimbuls bemanning var nå redusert til 9 personer. Nytt beltekjøretøy kalt muskeg, som ble overtatt fra støtteving 7070.To år uten sykdom eller uhell var bakgrunnen for at NPs ledelse lot de 9 overvintrerne være uten legetilsyn siste året. Hovedoppgaven for den reduserte ekspedisjonen
var å videreføre hele det meteorologiske programmet, men også målinger og observasjoner av ozon, sydlys, jordmagnetisme og snøakkumulasjon ble tilfredsstillende ivaretatt.
Norway Station, tredje året. Fimbuls bemanning var nå redusert til 9 personer. Nytt beltekjøretøy kalt muskeg, som ble overtatt fra støtteving 7070.To år uten sykdom eller uhell var bakgrunnen for at NPs ledelse lot de 9 overvintrerne være uten legetilsyn siste året. Hovedoppgaven for den reduserte ekspedisjonen
var å videreføre hele det meteorologiske programmet, men også målinger og observasjoner av ozon, sydlys, jordmagnetisme og snøakkumulasjon ble tilfredsstillende ivaretatt.
Norway Station, tredje året. Fimbuls bemanning var nå redusert til 9 personer. Nytt beltekjøretøy kalt muskeg, som ble overtatt fra støtteving 7070.To år uten sykdom eller uhell var bakgrunnen for at NPs ledelse lot de 9 overvintrerne være uten legetilsyn siste året. Hovedoppgaven for den reduserte ekspedisjonen
var å videreføre hele det meteorologiske programmet, men også målinger og observasjoner av ozon, sydlys, jordmagnetisme og snøakkumulasjon ble tilfredsstillende ivaretatt.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME) - prosjektet startet i 1988 og var et fireårig samarbeidsprosjekt mellom forskningsinstitusjoner i Sovjetunionen og Norge. Hovedmålet for prosjektet var å utføre studier av vann- og istransport i passasjen mellom Frans Josefs land og Grønland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME), is an oceanographic programme which was established in 1988 as a collaboration project between Norwegian and Soviet research institutions. The main objective of this four year long programme is to monitor the exchange of water and ice in the passages between Franz Josef Land and Greenland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME) - prosjektet startet i 1988 og var et fireårig samarbeidsprosjekt mellom forskningsinstitusjoner i Sovjetunionen og Norge. Hovedmålet for prosjektet var å utføre studier av vann- og istransport i passasjen mellom Frans Josefs land og Grønland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME), is an oceanographic programme which was established in 1988 as a collaboration project between Norwegian and Soviet research institutions. The main objective of this four year long programme is to monitor the exchange of water and ice in the passages between Franz Josef Land and Greenland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME) - prosjektet startet i 1988 og var et fireårig samarbeidsprosjekt mellom forskningsinstitusjoner i Sovjetunionen og Norge. Hovedmålet for prosjektet var å utføre studier av vann- og istransport i passasjen mellom Frans Josefs land og Grønland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME), is an oceanographic programme which was established in 1988 as a collaboration project between Norwegian and Soviet research institutions. The main objective of this four year long programme is to monitor the exchange of water and ice in the passages between Franz Josef Land and Greenland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME) - prosjektet startet i 1988 og var et fireårig samarbeidsprosjekt mellom forskningsinstitusjoner i Sovjetunionen og Norge. Hovedmålet for prosjektet var å utføre studier av vann- og istransport i passasjen mellom Frans Josefs land og Grønland.
SNOP (SOVIET NORWEGIAN OCEANOGRAPHIC PROGRAMME), is an oceanographic programme which was established in 1988 as a collaboration project between Norwegian and Soviet research institutions. The main objective of this four year long programme is to monitor the exchange of water and ice in the passages between Franz Josef Land and Greenland.
IDAP (ICE DATA ACQUISITION PROGRAMME) - prosjektet startet i 1988 og var et fireårig forskningsprogram. Isfjell og isforhold ble kartlagt på Spitsbergenbanken på oppdrag for Operatørkomite Nord for å finne ut om isfjellene i sitt antall og størrelse kunne utgjøre fare i forbindelse med prøveboring av olje.
THE ICE DATA ACQUISITION PROGRAMME started in 1988. Mapping of icebergs and ice conditions were carried out for oil companies on Spitsbergenbanken.
Tokt med forskningsskipet Lance sommeren 1984 fullførte et fire års prosjekt på studier av vann- og istransport i Framstredet mellom Svalbard og Grønland.
A cruise with the research ship Lance completed a four year long project, studying variations in the inflow of warm Atlantic water and the outflow of ice and colder water through the Fram Strait between Svalbard and Greenland.
Under NARE (Norwegian Antarctic Research Expedition) ekspedisjonen 1978-79 ble Bouvetøya kartlagt, og flere forskere var involvert i forskjellig forskningsvirksomhet på øya og områdene rundt.
Det ble satt opp en meteorologisk stasjon som var bemannet i to måneder, og dette var et av de viktigste norske bidrag til det verdensomspennende værvarslingsprosjektet ”Global Atmospheric Research Programme”.
During the Norwegian Antarctic Research Expedition in 1978-79 Bouvetøya was charted and several scientists where involved in different research activity on the island and its surrounding area. A meteorological station was established on the island, which was an important Norwegian contribution to the Global Atmospheric Research Programme.
Innsamling av forskningsbilder fra tidligere forskere ved Norsk Polarinstitutt. Hjemme hos Torgny Vinje hvor Vinje og Snuggerud ble intervjuet om tidligere ekspedisjoner.
Innsamling av forskningsbilder fra tidligere forskere ved Norsk Polarinstitutt. Hjemme hos Torgny Vinje hvor Vinje og Snuggerud ble intervjuet om tidligere ekspedisjoner.
Innsamling av forskningsbilder fra tidligere forskere ved Norsk Polarinstitutt. Hjemme hos Torgny Vinje hvor Vinje og Snuggerud ble intervjuet om tidligere ekspedisjoner.
Den norske Antarktisekspedisjon 1956-60. Norway Station.
The Norwegian Antarctic Expedition 1956-60.
Torgny Vinje prøver å finne ut hvor kvikksølvet er blitt av
Innsamling av forskningsbilder fra tidligere forskere ved Norsk Polarinstitutt. Hjemme hos Torgny Vinje hvor Vinje og Snuggerud ble intervjuet om tidligere ekspedisjoner.
Midlertidig pass utstedt til Torgny Vinje for at han skulle komme i land på Falklandsøyene.
Innsamling av forskningsbilder fra tidligere forskere ved Norsk Polarinstitutt. Hjemme hos Torgny Vinje hvor Vinje og Snuggerud ble intervjuet om tidligere ekspedisjoner.
Midlertidig pass utstedt til Torgny Vinje for at han skulle komme i land på Falklandsøyene.
Antarktisekspedisjonen 1956-60. Norway Station. Fra v.: John Snuggerud, Stein Sørensen, Arne Hemmestad, ekspedisjonsleder Sigurd Helle og Torgny Vinje.