De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
De kommende årene skal kystnær is rundt hele det veldige kontinentet måles med radar fra lufta i et forsøk på å skaffe mer nøyaktige beregninger, og redusere usikkerheten rundt fremtidig globalt havnivå.
I et modernisert propellfly fra 1940-tallet har norske og tyske forskere brukt førjulstida til å fly i sirkel over de massive mengdene is som flyter på havet utenfor kysten av Dronning Maud Land.
Ekspedisjonen fløy fra Troll stasjonen og stasjonen Princess Elisabeth til de nærliggende kystområdene for å kartlegge bedtopografi og isstratigrafi i denne regionen. Et hovedmål for dette prosjektet er å estimere isstrømmen og Antarktis bidrag til havnivåstigningen i dag og i fremtiden.
DML/EL RINGS is the first regional survey under the SCAR-COMNAP RINGS initiative. A main ultimate goal of this project is to refine estimates of ice-flow discharge and Antarctic contribution to the sea-level rise today and in future.
For første ganger to flytende måleinstrumenter som kalles Argo floats satt ut i Framstredet. Målingene supplerer Norsk Polarinstitutt sin langtidsovervåkning i Framstredet i de grunne havområdene/ved shelfen nært Grønland.
Instrumentene måler på ulike dyp i vannsøyla hver sjette dag, og står ellers parkert på havbunnen. Av og til flyter de til overflata for å overføre data. DTU Aqua eier og styrer instrumentene.
For første ganger to flytende måleinstrumenter som kalles Argo floats satt ut i Framstredet. Målingene supplerer Norsk Polarinstitutt sin langtidsovervåkning i Framstredet i de grunne havområdene/ved shelfen nært Grønland.
Instrumentene måler på ulike dyp i vannsøyla hver sjette dag, og står ellers parkert på havbunnen. Av og til flyter de til overflata for å overføre data. DTU Aqua eier og styrer instrumentene.
Under Framstredettoktet 2023 var det dager med isarbeid på fastisen 79° nord øst for Grønland. Fastisen hadde smeltet mye og er dekket av smeltedammer.