Leath Harbour, Sydgeorgia.
Den landbaserte hvalstasjonen i Leath Harbour ble åpnet i 1909, av det britiske selskapet Christian Salvesen Ltd. Mellom 1912 og 1918 holdt også flytende kokerier til her. Stasjonen var stengt i sesongene 1932 - 1933 og 1940 - 1941, og var mellom 1942 - 1943 og 1944 - 1945. Selskapets siste aktive sesong i Leath Harbour var i 1960 - 1961. Etter å ha vært utleid til Nippon Suisan Kaisha Ki i noen sesonger, stengte stasjonen for godt i desember 1965. Dermed var produksjonen på Sydgeorgia i sin helhet over.
Leath Harbour, Sydgeorgia.
Den landbaserte hvalstasjonen i Leath Harbour ble åpnet i 1909, av det britiske selskapet Christian Salvesen Ltd. Mellom 1912 og 1918 holdt også flytende kokerier til her. Stasjonen var stengt i sesongene 1932 - 1933 og 1940 - 1941, og var mellom 1942 - 1943 og 1944 - 1945. Selskapets siste aktive sesong i Leath Harbour var i 1960 - 1961. Etter å ha vært utleid til Nippon Suisan Kaisha Ki i noen sesonger, stengte stasjonen for godt i desember 1965. Dermed var produksjonen på Sydgeorgia i sin helhet over.
Karl Koldewey og P.F. Hegemann dro med skipene "Germania" og "Hansa" nordover langs østkysten av Grønland. Målet var å nå så langt nord som mulig. Etter 35 dager ble "Hansa" skrudd ned av isen. Mannskapet berger seg og driver på isflak ned til det sørlige Grønland. Germania npr 75 grader nord og skipet overvintrer på Sabineøya, hvor Julius Payer kartlegger kystlinja fra 74 til 77 grader nord.
Mappe med 12 trykk og 2 kart fra ekspedisjonen. Bildene finnes i bokverket; Die Zweite Deutsche Nordpolarfahrt.