Bilder tatt fra "Monte Servantes", Spitsbergen 1928. SS Monte Cervantes var et tysk passasjerskip (150m) som i 1928 dro fra Nord Kapp til Svalbard. Underveis traff de et isfjell, og skipet gikk lekk. Det lyktes ikke å pumpe ut vannet, og skipet fortsatte til Svalbard og la til i nærmeste fjord. 1800 passasjerer ble satt i land. Skipet ble hjulpet av den sovjetiske isbryteren Krassin, som hadde dykkere og utstyr til å reparere skipet. 29. juli kunne skipet seile videre. Bildene er fra turen langs vestkysten av Svalbard.
Havis - Cryosat - validering
Helikopter flyr med en EM-bird hengende under. Med dette instrumentet kan vi måle den samlede tykkelsen av snø og havis over avstander på flere kilometer. Det er saltholdigheten i isen og vannet under isen som måles og danner grunnlaget for tykkelsesberegningene.
Havis - Cryosat - validering
Helikopter flyr med en EM-bird hengende under. Med dette instrumentet kan vi måle den samlede tykkelsen av snø og havis over avstander på flere kilometer. Det er saltholdigheten i isen og vannet under isen som måles og danner grunnlaget for tykkelsesberegningene.
Havis - Cryosat - validering
Helikopter flyr med en EM-bird hengende under. Med dette instrumentet kan vi måle den samlede tykkelsen av snø og havis over avstander på flere kilometer. Det er saltholdigheten i isen og vannet under isen som måles og danner grunnlaget for tykkelsesberegningene.
Havis - Cryosat - validering
Helikopter flyr med en EM-bird hengende under. Med dette instrumentet kan vi måle den samlede tykkelsen av snø og havis over avstander på flere kilometer. Det er saltholdigheten i isen og vannet under isen som måles og danner grunnlaget for tykkelsesberegningene.